Wednesday, January 9, 2008

Kisah perokok tegar

Waktu mudanya beliau begitu kuat bekerja. Rokok menjadi peneman buat melepaskan lelah. Dan apabila menjangkau usia tua akhirnya lelah jugalah menjadi teman selepas rokok. Beliau sudah beberapa kali dimasukkan ke wad kerana penyakit lelah. Ironinya, selepas bebas dari lelah, dengan sembunyi-sembunyi beliau masih lagi mengambil rokok. Katanya 'tak sedap mulut'..tu ok lagi.. kekadang bila ahli keluarga suruh berenti menyedut asap rokok beliau kata "mana ada orang mati sebab hisap rokok?" Orang sakit jantung tu sakit bukan sebab rokok kan? macam-macam lah.. orang tua kan, nak dinasihat lebih-lebih kang, merajuk lak susah.

Merokok membahayakan kesihatan tapi ada doktor yang hisap rokok.. tu yang musykil tu.. ntahlah... mungkin jugak doktor tu memang tahu ada ubat yang boleh diambil oleh perokok agar kesan sampingan rokok tu tiada. Macam nilah, sekarang ning ibu-ibu mengandung pun dah tahu trick sebelum pergi buat check-up kat spital. Kalau ada darah tinggi, darah rendah ke diaorang tahu nak makan apa 1-2 hari sebelum pergi checkup.. ntah betul ke tidak tak dapat lah dipastikan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!