Sunday, January 6, 2008

apa sumbangan ibu bapa kepada sekolah?

keratan akhbar Metro Ahad 6 Jan 2008, "... Menteri Pelajaran meminta ibu bapa supaya tidak hanya pandai melenting meluahkan perasaan marah mereka jika diminta bayar lebih untuk pendidikan anak-anak mereka, sebaliknya menanya diri sendiri apakah sumbangan mereka kepada pihak sekolah."

Jawapan mudah dan logik ialah, "sumbangan paling besar ialah anak kami iaitu pelajar sekolah! Bayangkan, kalau tak ada pelajar, tak adalah guru yang diperlukan untuk mengajar pelajar, tak adalah bangunan sekolah yang baru kan!"

Tapi memanglah ada segelintir ibubapa seperti yang dinyatakan oleh Menteri Pelajaran, yang tidak pernah hadir mesyuarat PIBG, tidak pernah ambil tahu hal ehwal persekolahan anak..

Ni kisah betul.. keluarga belah suamiku ramai yang jadik cikgu, jadi bila berkesempatan berjumpa tu adalah citer-citer. Termasuklah citer ibubapa yang tak pernah bayar yuran sekolah anak.. anaknya ada 2 orang kat sekolah tu.. dah banyak kali pesan kat anak mintak ibubapa bayar tapi tak ada respon. Nak kata tak berkemampuan tak jugak, sebab pernah cikgu pergi ke rumah, tengok kereta ada 2 biji, pakai KIA lagi. Kereta impot tu. Kekadang heran lak kan.. Maksudnya kat sini, masih ada segelintir ibubapa yang memang tak ambil hal langsung pasal sekolah anak.. yang dia tahu cuma hantar anak ambik anak..

Cuma itulah, bila bercakap pasal yuran ni, yelah pasal duit kan.. memanglah semua orang berkira bukan sahaja ibubapa, semua orang. Ni isu yang sentiasa dibahaskan saban tahun.. tahun depan pun sama, tahun lepas pun sama... cuma harapan ibubapa ialah pihak terlibat sama-sama cari formula yang terbaik dalam penyelesaian isu nih.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!