Saturday, April 13, 2013

Samseng sekolah: apa yang dah pelajar tingkatan 3 buat?

Melihat paparan video keganasan pelajar sekolah dan bahayanya gangsterism menyebabkan ibubapa jadi teramat bimbang dengan apa yang berlaku. Ternyata di sekolah juga bukan tempat yang selamat. Dulu ada kes pelajar mati sebab kena buli, 'ragging'.. masih tidak bertitik noktah kes buli di sekolah.

Bila dirungkai isu ini maka akan keluarlah teori2 logik yang tidak pernah sunyi dari diperkatakan.. pengaruh television.. aksi ganas cerita gusti.. keganasan di rumah.. tekanan.. dan sebagainya.. makanya sampai akhirnya tidak ada penyelesaian..

Penyelesaian rasional ialah menyiapkan anak2 dengan kemahiran pertahanan diri secara physical dan spiritual. Kena belajar karate..judo ke.. dan sebagai pertahanan spiritual boleh amalkan membaca ayatul Kursi sebelum keluar rumah dan apabila pulang ke rumah. InsyaAllah Allah melindungi kita.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!