Saturday, October 27, 2018

Risiko sekiranya penyakit tiroid tidak dirawat: Jangan biarkan!

Anda berhadapan dengan simptom gangguan hormon tiroid? Jika tak pasti, cuba semak. Adakah anda mengalami gejala-gejala seperti yang ditunjukkan di dalam gambar di bawah?




Bagi pesakit tiroid spesifiknya yang menghidapi simptom hipotiroid, dalam kebanyakan kes, doktor akan melakukan pembedahan membuang nodul yang bermasalah yang dikhuatiri akan membawa kepada kanser tiroid.

Jadi sekiranya anda mengalami simptom seperti di atas, sebelum memulakan sebarang pengambilan ubat-ubatan anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor untuk mengesahkan tahap kesihatan anda. Doktor akan melakukan ujian darah untuk mengetahui dengan spesifik mengenai kandungan T3 dan T4 yang berkaitan dengan hormon tiroksin anda.

Bagi mengekalkan kesihatan pesakit hipotiroid, di samping ubatan yang akan diberikan oleh doktor, anda sangat digalakkan untuk mengamalkan pemakanan suplemen. Pengambilan set hipotiroid yang dicadangkan adalah suplemen dari Shaklee.




Mungkin ramai yang tertanya-tertanya.. bahaya sangat ke gangguan tiroid ni? hmm.. semua penyakit bermula dengan simptom mudah.. simptom kecil je.. bila dibiarkan akan melarat kan. Ambik contoh luka.. jika luka dibiarkan tanpa rawatan, tanpa disapu ubat antiseptik, luka akan bernanah.. kuman berjangkit ke tempat lain.. merebak dan akhirnya mungkin menjadi keadaan yang boleh memudaratkan.

Samalah juga dengan penyakit gangguan tiroid ni. Jika dibiarkan tanpa rawatan, perkara berikut berkemungkinan besar berlaku:

1) depresi
2) penyakit jantung
3) koma
4) daya ingatan yang berkurangan
5) mengalami myxedema  yang boleh membawa maut


Rawat diri! Hargai kehidupan!

Jom kongsi dengan kak izang sekiranya anda berhdapan dengan masalah hipotiroid. Kak izang sendiri berhadapan dengan hipotiroid sehingga pernah melakukan pembedahan membuang tiroid. Jadi kak izang memerlukan tambahan suplemen untuk memastikan nutrisi yang mencukupi setiap hari.



019-9695787




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!