Friday, April 23, 2010

panadol - painkiller or headkiller

melalui emel yg diforwardkan ada diceritakan yang walaupun panadol ni menjadi pilihan ramai sebagai pelega sakit kepala, namun ianya bukanlah pilihan doktor2. Doktor2 tidak mengambil panadol kerana diceritakan panadol menyumbang kepada penyakit buah pinggang dan migrain yg kronik. Malah doktor2 akan mengambil alternatif lain dengan mengambil ubatan2 herba cina atau tradisional.

Jadi, kalau macam tu, apa kata x payah lah pegi klinik kalau setakat sakit2 kepala tu..setakat demam sikit2 tu dok rehat kat umah je lah.. sebagai alternatif yng disyorkan, minum air isotonik yg dicampur dengan air minum biasa dalam sukatan 1:2 (1 gelas isotonik + 2 gelas air). Diceritakan berkesan untuk menghilangkan sakit kepala. Dan rendam kaki ke dalam air suam, diceritakan juga mampu menghilangkan sakit kepala. Tapi kalau demam susah gak kalu x gi hospital/klinik, bimbang h1n1 lak kan.. tapi itulah, diceritakan kat Australia, apabila ada yg demam pergi klinik, doktor akan suruh balik berehat dan minum banyak air masak. gerenti dlam 2 hari, boleh sembuh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!