Friday, April 23, 2010

bila mendengar cerita sebelah pihak sahaja

kekadang dalam hidup ni kita berkawan dengan ramai org.. ramai yg mengadu itu ini begitu begini orang tu orang ni... dan kekadang sifat manusia, kita biasanya terpengaruh emosi bila mendengar cerita sebelah pihak.. cuba jangan melenting.. jangan menokok tambah dulu... dengar dulu.. jgn bg komen. dikhuatiri komen kita nanti akan sampai ke pihak lain. sedangkan kita cuma jadi pendengar pada mulanya..di situlah bermulanya.. so, kena latih diri supaya menjadi pendengar yg baik, dan kalau nak bagi komen pastikan hujung pangkal cerita kita tahu melalui pihak2 yg terbabit.. kekadang kita hanya mendengar cerita sebelah pihak dan kita terus percaya cerita yg disampaikan.. apatah lagi cerita2 tu disampaikan ngan penuh emosi..

so kena melatih diri untuk sentiasa tenang mendengar masalah orang.. nak buat apa kecoh2.. tu kan masalah org. kalau org nak tanya pendapat kita dia akan tanya. dah tanya barulah jawab kan.. kalau x tanya, baik diam. muhasabah diri

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!