Saturday, June 7, 2008

bila budak sekolah rendah tak hormat orang tua...

ketika aku sedang bersembang dengan seorang rakan, sorang budak ni yang duduk berdekatan tiba-tiba buleh bangun dan mengajuk-ngajuk percakapan kami.. siap menggoyang-goyangkan bontotnya.. geram jugak tengok.. aku cakap kat budak tu 'kenapa buat macam ni? tak baik tau.." lagi dia kuatkan suaranya mengajuk kami. siap dia jelirkan lidah lagi. .. geram betul aku , ikutkan hati nak aku tampar je.. tapi sabo, anak orang tuh...aku jadik heran.. takkanlah mak bapak tak ajar kot.. kena lah ajar.. apa yg boleh, apa yg tak boleh.. dan paling penting budak kena lah homatkan orang lebih tua.. tak boleh lah kalau seorang budak boleh datang kat orang yg tua lepas tu terus kasi penumbuk gedebuk kat belakang orang tu.. dah kira kurang ajar namanya tuh..

dan ini juga terjadi.. ditengah-tengah orang ramai, seorang budak berkata dengan kuatnya, "mak, muka orang tu macam monyet!". Mengucap panjang aku dengar..

dan apa reaksi anda bila terdengar seorang anak yg baru berumur 5 tahun memanggil ibunya hanya dengan panggilan nama? contohnya nama ibunya siti, anaknya panggil "Siti, aku cakap dengan ko ni.." memang terkedu kan.. so, bila sampai kat sekolah, macamana lah cikgu tak bengang dengan golongan nih... mesti bengang punya.

tujuan aku tulis cerita ni cuma nak ingatkan diriku juga mengenai kesan didikan yg diterima anak-anak dari rumah.. sebab pendidikan bermula dari rumah kan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!