Friday, May 23, 2008

Batu Putih Di Tengah Lautan

Rentetan dari kes batu putih yang memihak kepada singapura, rakyat malaysia tentunya mempunyai reaksi pelbagai.. aku secara peribadi merasa sedih, kecewa dan kesal kerana apa yang secara terang-terangan milik negara bersaksikan fakta sejarah masih lagi boleh dipertikaikan.. mungkin ada yang berkata, 'alah setakat pulau kecik sebesar padang bola budak sekolah tu, apa nak heran?' tapi hakikat sebenarnya lebih dari itu..

aku melihat perkara ini dari aspek pakatan atau kerjasama.. dulu pernah gaduh pasal isu air.. dengar citernya air dari johor yang dibekalkan ke singapura kos nya amatlah tidak munasabah.. tapi nak buat macamana? ada hitam putih yang tertulis, bekalan air dari malaysia perlu dibuat sehingga akhir riwayat dunia..

aku agak dulu-dulu macam ni kot..

S: wahai tuan hamba yang budiman, boleh tak kiranya kita mintak sedikit air buat minum rakyat singapura yang cuma beberapa kerat je nih?
M: boleh, apa salahnya.. ambik lah.
S: jadi berapa bayaran yang dikenakan? maklumlah, kalau mahal tak mampu..
M: ala, kita ni berjiran. ambik je lah.. kalu nak bayar bayar sket je lah.. buat upah orang mengangkut air.. selagi ko perlu pakai air tu, pakai jelah selama mana nak pakai..
S: terima kasih tuan hamba yang budiman..

jadi agaknya begitulah kot permulaan ceritanya.. niatnya nak tolong jiran.. dah banyak dah tolong, tolong bagi air, bagi pasir... tolong buat jambatan.. memang jiran yang baik kan..

dan analogi kes batu putih ni macam ni lak kot.

S: wahai tuan hamba yang budiman, boleh tak kita nak mintak tumpang berteduh kat pondok buruk di hujung sawah di tepi bukit tu.. nampak kosong, tak ada orang guna pun..
M: boleh apa salahnya.. guna ajelah.. lagipun, memang tak de orang guna.. gunalah selama mana nak guna.. tempat tu pun tak ada apa-apa pun...
S: terima kasih, tuan hamba yang budiman..

So, S pun duduklah kat pondok tu.. hari berganti bulan berganti tahun, kawasan tu dah pun membangun dengan pesatnya..

100 tahun berlalu, M dah tak ada.. muncul cucunya C yang melihat kawasan tu sebagai amat berpotensi. C pun pergilah jumpa cucu S..

CM: saya datang nak ambik alih kawasan ni.. sebab ni kawasan datuk saya, dia cuma benarkan awak tumpang je kan.. saya cucunya yang sah, mintak awak berpindah dari sini..
CS: eh, mana boleh.. ni datuk saya punya.. dia dah bangunkan kawasan ni.. mana boleh awak senang2 kata ni awak punya.. semua orang kat sini tahu datuk saya yang bersusahpayah bangunkan tempat ni sampai jadik macam ni..
CM: saya ada bukti yang mengatakan ni datuk saya punya..
CS: saya pun ada bukti kawasan ni datuk saya punya..

hmm.. sudah..

so, moral of the story, kekadang kita kena 'GIVE AND TAKE'.. tapi berpada-pada lah kot.. sometimes when u give too much, they know only to take... and they say, what u give u cannot take back.. nanti 'buruk siku'.. so, be careful of what u give, walaupun bagi pinjam, coz sometimes u'll never take back what u claim as yours...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!