Saturday, June 4, 2016

Makan di mana: Sekadar panduan dan cadangan

Baru je lepas dinner kat kedai makan kat Tok Adis yang ada jual sate.. sate warisan.

Kami pergi lepas maghrib, jadi pelanggan sedia ada tak la ramai sangat.  Tapi lepas lepas tu makin ramai yang datang.

Ada sekumpulan pelanggan ni yang baru sampai.. tapi dalam kumpulan yang besar.. dalam 25 orang gitu... memang kalut la kejap pelayan.. sebab nak cari meja nak gabungkan meja untuk pastikan semua ahli kumpulan dapat tempat.. tapi terpaksa jugak buat dua tempat.. sebab meja pun terhad..

Kemudian akak perhatikan pelayan nak ambik order.. rasanya kat 15 minit jugak la kot pelayan ambik ode.. yelah.. ramai kan.. biasanya dalam 1-2 minit je pelayan ambik ode...kan..

Sebenarnya akak rasa la kan... kalau kita dalam kumpulan yang ramai, ada baiknya kita tempah dulu tempat makan.. bagitau siap-siap menu yang kita nak.. jadi lebih mudah untuk kedai makan uruskan tempahan makanan dan minuman.. tunggu kita datang makan je. Meja pun dah tersedia.. mudah untuk semua orang. Tak de la kita kena tunggu lama kan.. rasanya kalu kena tunggu kat sejam untuk makan.. hmm... terbuang masa jugak kan..

Akak pun ingatkan perkara yang sama jugak la untuk diri akak.. supaya next time masa pergi makan bersama keluarga dalam kumpulan yang besar bolehlah akak survey kedai makan dulu.. baru tempah.. dan datang makan.. kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!