Friday, February 7, 2014

Langsing dengan Vitamin C? Ye ke? Ye..


Ye ke boleh langsing ngan Vitamin C? Boleh dik! 

Bukan akak yang cakap, memang banyak artikel/majalah yang cakap macam tu.. akak ni bukan pakar pemakanan yang nak mengaku ini itu kan..   hihihi.. akak ni ahli akademik jadi setiap apa yang diperkatakan akak akan cari fakta bagi menyokong maklumat tu. Seronok kalau baca maklumat yang ada fakta hasil dari penyelidikan atau pengalaman ni, sebab kita rasa maklumat tu boleh dipercayai. Kalau maklumat tu macam bagus sangat tapi tak tahu rujukan asal, pun boleh mendatangkan kekeliruan kan. Yang nyata, sebarang maklumat yang datangnya dari kita, maka kita kena bertanggungjawab terhadap kebenaran atau kesahihannya. Betul tak? Jadi kalau ada yang nak menuduh-nuduh orang tu, pastikan cari maklumat dulu, barulah boleh berhujah dengan sebab-musababnya kan..

ok, jom back to business!

Apa itu Vitamin C? Apa kelebihan Vitamin C?
(Sumber

Vitamin C adalah vitamin larut air yang tidak dapat disimpan dalam jumlah yang besar di dalam badan. Lebihannya akan dibuang melalui pembuangan air dari badan kita. Vitamin C penting untuk pertumbuhan dan pembaikan tulang, gigi, kulit dan tisu-tisu badan. Jadi, kita perlu mengambil vitamin c dalam pemakanan kita setiap hari.

Vitamin C berfungsi untuk:
  • meningkatkan penyerapan zat besi dan sumber tumbuh-tumbuhan
  • membantu mencegah kerosakan sel dan mengurangkan risiko kanser dan penyakit kronik lain
  • melindungi dari jangkitan dan menjaga sistem imun yang sihat

Sebab bagus sangat Vitamin C ni kan, jadi akak bagi abe nik makan vitamin C lepas  pembedahan abe nik untuk membantu mempercepatkan penyembuhan luka-luka dalaman.



Mana nak dapat sumber vitamin C ni? 

Ada banyak sumber buah-buahan dan sayur-sayuran yang dapat memberikan vitamin C ni. Buah lemon memberikan sumber vitamin C yang sangat baik.



Apa kehebatan lemon ni?  

Lemon boleh menguruskan badan! So, kiranya diet lemon la kan.


Tak caya?

 Jom baca!

Sumber: Mingguan Wanita, 21-27 Jun 2013, Bil 1544 , ms 74

  

 Artikel di atas menyarankan mereka yang nak kurus ni supaya melakukan perkara berikut:

  • jangan ambil nasi atau sumber makan dari gandum selama seminggu. Hanya tambahkan jus lemon ketika makan menu berat seperti sayur-sayuran dan lauk-pauk. Ini adalah proses detoks.
  • Banyakkan minum air kosong.
  • Elakkan makanan berempah dan bersantan.
  • Boleh ambil lemon beserta madu kerana kombinasi kedua-duanya menjadi antioksidan yang berkesan dan sangat efektif untuk membantu menurunkan berat badan melalui pembakaran lemak.

Bagaimana cara nak minum jus lemon ni?

Mudah je. Sediakan 1 gelas air suam. Hiris lemon dan perah lemon ke dalam air suam tu. Kemudian minum! 

Dan pastikan pengambilannya SETIAP PAGI ye! Ramai yang bagi nasihat sama.. Doktor Oz yang popular tu pun suruh amalkan lemon jus ni. Doktor Hamid Arshat pun bagi petua sama.


 

Bergantung kepada badan masing-masing, selepas minum jus lemon ni, proses pembuangan lemak akan berlaku. Jadi bersedia untuk kurus!

Betul ke berkesan?

 Tak percaya? Akak pun sedang mencubanya dan rasai keberkesanannya. ooo, sapa lagi selain akak? ops.. yelah akak bukan artis kan.. tak popular kan.. ahaks.. ok ok.. akak sedar..

ok ok.. jom kita tengok artis luar negara lah.. jangan tak tau, model Heidi Klum dan artis Jennifer Anniston pun amalkan diet lemon ni untuk kurus!


Ada lagi tak cara lebih mudah untuk kurus?

Dah tentu ada dik. Ambil la Vitamin C dari Shaklee. Akak pun ambil Vitamin C Shaklee.

Hanya ambil 1 tablet setiap pagi dengan air suam. Itu aje!




Macam tak percaya? Cari kebenarannya dengan mencuba dan mengalaminya sendiri! Jom sama-sama kurus!

Nak order? Boleh sms je. Nak tahu harga?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!