Thursday, February 6, 2014

Kesan dari pemakanan tidak seimbang (malnutrisi) - Ibubapa WAJIB baca!


Sumber dari Wikipedia

Malnutrisi merupakan keadaan yang terhasil akibat mengambil permakanan tidak seimbang di mana sesetengah zat kurang, melampau (pengambilan terlalu tinggi), atau dalam nisbah yang salah.

Sejumlah keadaan permasalahan nutrasi mungkin timbul, bergantung kepada nutrasi mana yang kurang atau terlebih dalam permakanan.

Di kebanyakan di dunia, malnutrasi wujud dalam bentuk kekurangan nutrasi, yang disebabkan oleh permakanan yang kekurangan kalori dan protein.

Sungguhpun malnutrasi lebih biasa dikalangan negara membangun, ia turut wujud di negara industri. Di negara lebih kaya ia biasanya dalam bentuk yang disebabkan oleh permakanan tidak sihat dengan terlebih tenaga, lemak, dan karbohidrat diproses. Trend meningkat kegemukan (obesiti) kini merupakan kebimbangan kesihatan awam utama pada tahap sosial-ekonomi rendah dan juga di negara membangun.

Dalam menangani masalah ini, ibu bapa perlu sedar akan beberapa perkara supaya tidak berlaku malnutrisi di kalangan kanak-kanak.
  • Badan memerlukan makronutrien (nutrien yang penting dalam jumlah yang kecil) daripada diet makanan kerana badan tidak dapat menghasilkan nutrien ini untuk memenuhi keperluan badan yang optimum. Mikronutrien terdiri daripada vitamin A, B dan C, folik, zink, kalsium, iodin dan zat besi. Rawatan bagi kekurangan zat besi termasuklah pengambilan zat besi menerusi makanan yang diperkayakan serta suplemen zat besi.
  • Menyusu badan adalah digalakkan untuk memastikan bahawa bayi tidak mempunyai masalah kekurangan dalam vitamin ini kerana susu ibu adalah kaya dengan vitamin A. Makanan yang diperkaya dan pertambahan jumlah buah dan sayuran di dalam diet adalah penting untuk mengurangkan risiko kekurangan vitamin A di kalangan orang dewasa. Perempuan mengandung adalah mudah terdedah kepada risiko kekurangan vitamin A kerana perkembangan fetusnya telah menggunakan vitamin A yang terdapat di dalam tubuhnya.

Makanan perlu seimbang
  1. Makanan seimbang merupakan makanan yang mengandungi karbohidrat, lipid, protein, vitamin, garam mineral, air dan serabut/gentian yang mencukupi untuk memenuhi keperluan badan.
  2. Menyediakan makanan yang seimbang adalah penting bagi kanak-kanak yang sedang membesar.
  3. Lebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran
  4. Kurangkan pengambilan minyak tepu dan kolesterol
  5. Kurangkan / elakkan mengambil makanan yang terproses/segera dan ringan 


Macamana nak pastikan anak2 cukup zat pemakanan mereka ye...

Sudah tiba masanya kita cakna dengan pemakanan mereka dan pastikan mereka kekal dengan diet sihat.

Mulakan langkah pertama dengan pengambilan suplemen dari Shaklee!

 Dapatkan pelbagai suplemen dan multivitamin vita-lea untuk kanak-kanak!


Vita-lea for Children



Fakta ringkas Vita-Lea® for Children Chewable Shaklee (sumber)
  • Mengandungi 19 nutrien penting untuk perkembangan sihat kanak-kanak.
  • Menyediakan 150% nilai harian vitamin D untuk kesihatan tulang dan gigi.
  • Memberi 100% nilai harian vitamin C.
  • Vitamin B yang menyokong fungsi sebenar proses badan manusia.
  • Berasaskan phytonutrien semulajadi.
  • Manisan semulajadi dengan Xylitol, tidak menggalakkan kaviti.
  • Kaya dengan sumber nutrien antioksidan.
  • Diperkaya dengan buah oren, anggur dan campuran perisa beri.

Meal Shakes

Fakta ringkas Meal Shakes (sumber)
Meal Shakes® Shaklee berperisa vanila diperkaya dengan 19 vitamin dan mineral, kaya dengan kalsium dan sumber protein yang sangat baik sebagai nutrien asas bagi perkembangan kanak-kanak serta remaja untuk sentiasa kekal kuat dan sihat.
Fakta ringkas Meal Shakes® Shaklee:
  • Menyediakan 35% atau lebih nilai harian yang diperlukan terdiri daripada 23 vitamin dan mineral penting
  • Sumber penting bagi kandungan serat dan protein,  serta mengandungi hanya 240 kalori bagi setiap hidangan apabila dicampur dengan susu rendah lemak
  • Kaya dengan sumber kalsium
  • Pilihan protein selain daripada soya
  • Rendah kandungan Glisemik


Nak order? Boleh sangat.. boleh sms 019 9695787


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!