Sunday, December 12, 2010

lecehnya dapatkan rawatan kat sepital awam


masa kat kg tempohari, anakku demam.. dah bawak gi klinik swasta tapi x kebas jugak.. so mak cakap pegilah kat sepital kerajaan lak..biasanya dari sepital awam ke swasta tapi ni kes unik.. so citernya, kamipun pegilah kat sepital kerajaan yg berdekatan.. sepital daerah.. so kira besarlah kan..
yg mendidihkan darah muda aku ialah, kami datang kul 9 pagi, pastu kul 11.20 pagi baru dipanggil masuk.. aku paham, para petugas ni utamakan kes kecemasan.. tapi aku pandang jugak kat piagam pelanggan tu.. sebelah nya ada tertulis 'kanak2.." antara golongan yg diutamakan jugak..
xpelah.. aku sabarkan hati mendidih aku tu..dah masuk kat dalam bilik rawatan tu, petugas tu tanya.. "sakit apa".. aku bagitau "Demam".. pastu disebabkan anakku ada macam bintik2 kecil aku pun tanya la petugas tu.." saya nak tanya, simpton denggi macamana ye cik?".. padahal aku tahu.. aku bukan bodoh pun.. cuma aku nak tanya kaedah rawatan yg dijalankan.. nak tahu apa petugas tu cakap? "akak rasa macamana simpton2 tu?" itu memang lah JAWAPAN PALING BODOH YG AKU PERNAH DENGAR DARI SEORANG PETUGAS YANG BERTUGAS DI HOSPITAL KERAJAAN..
lepas tu nak tahu? kebetulan suami aku ada bersama... terus suamiku potong, "KITA TANYA DIA DIA PULAK TANYA KITA..AWAK TAK MENJAWAB SOALAN" suamiku dah bengang giler dah..
pastu barulah petugas tu bagi penerangan.. tupun aku agak lah.. memang dia ni kurang lagi pengetahuan.. memang x membantulah..
aku mintak periksa darah.. so petuugas tu mintak anakku baring kat katil kat tepi tu.. hampir 45 minit barulah ada nurse yg datang nak ambik darah.. pastu anakku rasa ngantuk.. nak tido.. so aku tanya kat mana boleh aku temankan anak aku tido.. kebetulan ada tempat.. so aku keluar temankan anakku tido kat dalam bilik dlm gambar kat atas..
waktu dah pukul 12 lebih dah..hari tu ari jumaat, suamiku nak gi sembahyang jumaat lagi.. so disebabkan lambat sgt nak dapatkan result ujian darah tu, aku mintak balik dulu.. bila dah dapat result kang tepon je lah..
petang tu sepital tepon bgtau darah ok je.. x de apa2.. oklah..
TAPI YG AKU MUSYKIL, TAK BOLEH KE MASA MENUNGGU DIKURANGKAN? pesakit dah le SAKIT, lagi nak mintak orang sakit SABAR.. pesakit boleh hilang sabar bila tengok petugas dok asyik sembang2 sesama sendiri..
ni bukan sekali dua rungutan mengenai perkhidmatan awam dari orang ramai yg kita dengar.. berlambak2 lagi..
contohnya, kalu kat sepital dungun tu memang dah terkenal dengan misi yg x layan ibu2 nak beranak.. layanan diberi sambil lewa je..
masing2 sepital ada citer dan trademark masing2 di mata rakyat..
harapnya perkhidmatan sepital awam boleh dipertingkatkan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!