Monday, December 27, 2010

budaya lama yg perlu diperbaharui...

dah jadi budaya orang kita, bila ada jiran2 yg baru mendapat cahayamata maka kita pun pergilah bertandang kat umah diaorng, semata-mata nak meraikan kedatangan orang baru.. baby shower party lah kata org putih..

dah zaman pun berubah.. duk kat kg lain.. org datang bertandang bertali arus.. kekadang tu ari ni dtg esok dtg lagi, saje nak sembang2..

skrg ni orang dah bekerja.. dah makin sibuk.. bersalin kat kg, lepas abis cuti balik lah, nak masuk keje.. sementara anak besar sket bwk mak dari kampung mintak jaga dulu..

dah jiran baru dpt baby, x pegi tengok kan rasa x kena lak.. apatah lg bila abe nik berkali-kali tanya, "x g tengok baby ke?".. kalau ikutkan jiran, x de lah mesra sgt, cuma hai hai bai bai je lah.. tgok pun senyum2 je.. alah, kita pun maklum org sume sibuk, nak sembang2 buang masa kan..

so ari tu aku ngan durra pun pegi lah... x bwk hadiah pun, bwk duit je sepuluh inggit. sampai kat luar pagar tu aku ngan durra bg salam.. berkali2 la jugak... akhirnya makcik tu pun kuar.. yg paling syahdu bila makcik tu bertanya dari dalam umah, "ye, nak apa?".. rasanya nak jugak aku patah balik time2 tu gak.. tp aku control.."nak tengok baby makcik.." oo.. barulah makcik dtg bukak pintu..

yg paling aku heran ialah, takkanlah makcik ni x perasan aku yg dok depan umah? aku lak kalau x disebabkan semangat kejiranan yg masih menebal dalam diri ni, takkan mau nye aku nak terhegeh2 pegi tengok anak orang.. musykil gak aku.. takkanlah makcik ni x perasan aku dok slalu kuar situ sini.. siram pokok bunga ke.. aku punye la besar cam gini pun boleh dia x perasan.. itu aku besar, kalu aku kecik lagilahhhh x nampak..

konklusinya... kita TAK KAN TAHU kalau kita bersikap TAK AMBIK TAHU.. dan KALAU DAH TAHU janganlah pulak BUAT-BUAT TAK TAHU..

bila dah masing2 bersikap x nak ambik tahu, rugilah.. patutnya kena mengeratkan silatulrahim lah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!