Wednesday, November 27, 2013

Bila kos perubatan meningkat 10% setiap tahun.. apa kesannya kepada kita semua?

Dipetik dari SinarHarian

GEORGETOWN - Kos perubatan negara dijangka meningkat 10 peratus setiap tahun berikutan peningkatan kes penyakit tidak berjangkit (NCD) ekoran kurangnya kesedaran rakyat berhubung gaya hidup sihat, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya.

Sebagai contoh, katanya, masalah obesiti yang menyebabkan pelbagai jenis penyakit menunjukkan peningkatan yang serius seperti diumumkan Menteri Kesihatan, Datuk Seri S Subramaniam baru-baru ini.
"Peningkatan itu akan menyebabkan ramai masuk hospital dan kos kita memang meningkat tiap-tiap tahun. Saya pun ada melawat banyak hospital dan saya dapati memang sesak...perlu tambahan katil dan sebagainya," kata Dr Hilmi kepada pemberita selepas melancarkan Projek Bebas Tembakau Universiti Sains Malaysia (USM) di sini hari ini.

 Dan disebabkan kenaikan kos perubatan ini, rakyat Malaysia menanggung masalah hutang perubatan, seperti yang didedahkan oleh IKIM di bawah ini...


Baru-baru ini didedahkan bahawa terdapat 36 000 rakyat negara ini yang menanggung beban hutang yang tinggi sehingga terpaksa merujuk kepada Agensi Kaunselling dan Pengurusan Kredit(AKPK) akibat gagal melunaskan hutang rawatan perubatan.

Jumlah itu pula dijangka terus meningkat kerana gaya hidup rakyat negara ini yang kurang bersenam, tekanan kerja dan gemar mengambil makanan segera. Mengikut AKPK, trend berhutang untuk membayar kos rawatan perubatan semakin meningkat setiap tahun.

Jom kita tengok kos perubatan setiap penyakit seperti yang dilaporkan di sini dan sini





http://www.drwaqipedia.com/v1/wp-content/uploads/2013/07/anggaran-kos-perubatan-malaysia.jpg







Cuba tengok tu.. pemindahan jantung kosnya mencecah RM50-80 K. Dan pembedahan sebelah lutut lak sampai RM36 ribu.

Jadi, cuba kita semua pikir sejenak. Cuba kita koreksi diri. Lihat diri sendiri. Ada tak ruang dan peluang kita membenarkan penyakit-penyakit di atas ni datang kepada kita?

Kalau kita dah rasa ada sakit-sakit tu.. contohnya sakit lutut tu.. .. kena lah berjaga-jaga kan.. ikhtiarkan agar diperingkat awal ni masalah kesihatan kita dapat dikawal dengan baik.

Sejajar dengan peningkatan usia, keperluan badan kita pun bertambah. Tentu kita semua ingat bagaimana kita disuruh minum susu untuk menjaga tulang belakang kan.. berapa ramai yang minum susu? Cuba tanya diri.. kalau 1 hari tak minum susu macamana nak supply keperluan tenaga dan zat kepada tubuh badan kan.. jadi kena lah ada suplemen dan vitamin untuk keperluan kesihatan tubuh badan kita kan.. 

Kena makan vitamin atau suplemen.. berapa ramai yang ambik suplemen? Tepuk dada tanya diri sendiri.. SETIAP orang perlu ambik suplemen.

JADI mulakan pengambilan vitamin/suplemen SEKARANG.

Tanya saya bagaimana, apa dan sebagainya. Saya akan memberikan konsultansi percuma. 

Boleh msg@whatsapp saya Pn Norizan 0199695787 

atau tulis di ruangan komen di bawah (sila sign up dulu).


Saya adalah pengedar Shaklee dan pandangan saya berkemungkinan besar akan merujuk kepada panduan produk suplemen Shaklee.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!