Tuesday, November 23, 2010

citer lipan, kayu dan toki

masa kat kampung itu hari aku dikejutkan dengan penemuan seekor lipan yang bagi aku saiznya memang mega.. dah musim hujan ni memang kawasan pun agak lembap, so memang lipan2 ni suka la ..

tapi yang x puas hatinya, lipan tu boleh hilang x dapat dikesan dan x dapat dibunuh.. tido dalam suspen gak lah malam tu..

so esoknya aku dan adik lelaki pun mulakan operasi.. rumah kampung kan, so bawah rumah memang banyak lah barang2 berharga.. jadik stor lak.. yg banyaknya kayu2 lah.. kayu2 tu pulak dibawa dari rumah arwah nenek, masih elok lagi, so letak la kat situ.. nak dibuang sayang..

kalau ikutkan kita, dah boleh buang dah kayu2 tu.. kalu nak guna balik pun kena potong situ potong sini. tapi yelah orang tua sayang nak buang cam tu je.. ada 1 tiang tu dah berlubang situ sini, tapi mak nak simpan gak..

rupanya ada citer.. kata mak, toki aku dulu bawak balik kayu dari dalam hutan guna kerbau.. kayu besar tu dipotong lak nak jadi tiang.. oooooo rupanya cam tu.. ada sentimental value.. patutlah mak sayang beno ngan kayu2 tu sumer..

tulah, dulu nak dapat mende memang susah.. kena gi buat sendiri.. sekarang apa nak sume ada.. senang dapat.. ada duit boleh beli.. jadi penghayatan dan penghargaan terhadap barang yg diperolehi tu cuma berjangkamasa pendek je.. nak citer pun kejap je, "ni aku beli masa aku gi London.." satu baris ayat je.. kalau yg buat sendiri memerlukan penceritaan bersulam emosi, "aku nak buat mende ni punyalah susah.. kena masuk hutan nak cari kayu sebesar ni.. bukan boleh cari sebarang pokok kayu, mesti cari yg betul2 sesuai nye.. pastu.. pastu.."

moralnya? dulu lain sekarang lain.. hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!