Tuesday, April 8, 2014

Hoarders - orang yang suka simpan barang sampai jadi stor

Tadi akak tengok dokumentari pasal mereka yang suka simpan barang atau dikenali sebagai hoarders sampai akhirnya tempat simpan barang dah jadi tak terkawal.. samapi rumah jadi tempat stor yang bersepah.. sangat bersepah.. sangat serabut..

This lady dalam gambar berkongsi kisah hoarding ni. katanya, mula-mula mereka hanya simpan surat khabar.. 
then botol-botol.. lepas tu kotak-kotak.. pastu akhirnya semua benda nak disimpan..

dan lagi teruk, mereka ada bela kucing.. yang dibiarkan merata-rata.. suka hati kucing tu lah nak kencing nak u-uk kat mana-mana pun.. sudahnya, dalam rumah dah berbau macam tempat sampah.. sangat busuk.. sampai krew tv pun ada mentioned dalam dokumentari tu.. 

dan apa yang this lady dalam gambar buat ialah, dia ada bilik sendiri yang lengkap dengan tv dan peti ais. kiranya a house in a house lah.. hmmm..

agak-agaknye lah.. kalau budaya kita lah.. ada ke bakal mak mentua yang berkenan kalau dah tau pasal tahap 'kerajinan' menantu?.. ntah lah.. tapi kan, trend sekarang ni semua dah pakai pembantu rumah kan.. takde masalah la kan.. kalau ada pembantu tak pe lah.. kalau tak de? ai... kesian rumah.. ada rumah macam tu la pulak kan.. whatever happened ngan 'home sweet home' tagline?

hmm.. pengajaran bagi kita.. jangan malas-malas mengemas rumah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!