Thursday, March 19, 2009

kisah sedih...

sebenarnya aku tak nak ceritakan.. tapi sekurang-kurangnya niatku hanyalah sebagai panduan dan teladan sesama kita..

ada saudaraku yang baru melahirkan anak.. kena operate lak.. tup-tup, lepas 15 hari bersalin dan kena masuk hospital.. sebab berurut.. dah dinasihatkan supaya jangan berurut, tunggu la sampai habis pantang, tapi si suami tak reti.. katanya, air susu tak ada.. jadi kena berurut... last2 isteri masuk sepital sebab urat semua kembang... memang aku tumpang marah lah kat suami dia tu... ingat semua orang yang bersalin tu ada air susu ke? ada yang sampai ke sudah tak de kuar susu... siap boleh cakap kat anak, "abah kena kerja kuat.. nak kena beli susu..." kurang cerdik betul lah... dah tanggungjawab ko kan..

tu kisah 2 minggu lepas ... lepas 30 hari bersalin, suami ni pulak boleh tolak isteri ni dari tangga.. sampai tergolek-golek isteri ni jatuh.. dari 6 anak tangga.. yang tu memang melampau.. dah tolak tu siap cakap ceraikan isteri... memang melampau... lepas tu hipokrit.. menangis.. menyesal.. hah... kenapa la Tuhan jadikan manusia macam ni... bini dalam pantang boleh ditolaknya.. kot ye pun ko nak ceraikan bini, tak yah tolak... ko ceraikan je la... dibuatnya mati ke. apa ke.. anak ko sapa nak jaga? tak berpikiran luas betullah lelaki ni..

dah cerai lepas tu telefon suma orang bagi tau tak sengaja tolak lah.. apa lah.. aku agaklah.. kalau lelaki ni bunuh orang pun dia akan cakap macam tu.. mintak maaf lah.. tak sengaja bunuh.. mungkin tu dialog skema dia kot.. aku buat kesimpulan memang lelaki ni gila... sebab kalau dia siuman dia akan berpikir lebih waras... kata lelaki ada 99 akal.. tapi ntah lah.. manalah diletakkan akal2 tu semua.. musykil aku..

so, aku dah nasihatkan isteri tu.. tak payah pikir yang dah lepas... pikir masa depan.. macamana nak besarkan anak.. lelaki macam tu tak layak jadi suami.. tapi yelah kesian gak tengok... orang lain baru dapat anak suami isteri sama2 gembira.. tapi nak buat camana.. nasib masing2 memang berbeza..

hmm... ntahlah.. aku doakan yang terbaik untuk semua wanita...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!