Monday, July 13, 2015

Ekoran kejadian rusuhan di Lowyat

Akak sebenarnya tak tahu sangat apa yang berlaku... yang sebenar-benarnya tak ada siapa yang tahu melainkan orang yang mengalami peristiwa tu je yang tahu.

Tapi akak difahamkan insiden tu bertitik tolak dari salah faham.. dikatakan jurujual tu tidak jujur dan ada cubaan menipu pelanggan.. dan bila pelanggan menegakkan hak dikatakan pelanggan melampau... jadilah pergaduhan.. dan setelah bergaduh antara dua orang berbeza kaum akhinya jadilah isu perkauman..

Jadinya marilah kita ambil iktibar dari peristiwa ni:
1. pelanggan perlu tahu apa sebenarnya yang diinginkan, dan apa yang diperolehi
2. pelanggan perlu ada ilmu yang cukup untuk mengetahui bagaimana sesuatu alat tu berfungsi secara asasnya supaya tidak tertipu dengan maklumat tidak tepat
3. beli daripada kedai yang dipercayai. jadi kenalah tanya dulu kawan-kawan ke..

Dan bagi jutawan-jutawan Melayu di luar sana yang sedang sangat selesa dengan kehidupan sendiri, mungkin juga  terfikir untuk membantu orang Melayu bangkit dan terus maju.. mulakanlah langkah untuk membantu orang Melayu.. walaupun sekecil-kecil bantuan tapi seandainya membawa seribu kebaikan kepada masyarakat kita, bayangkan pahala yang anda dapat.. kalau rasa orang Melayu teruk sangat sampai tak boleh ditolong, mungkin juga nak bantu segelintir orang Melayu memotivasikan masyarakat... bantulah orang Melayu kita..

kata Hang Tuah, "Tak Melayu Hilang D Dunia"

Siapa Hang Tuah? hmm... tak mustahil generasi akan datang dah tak tahu sejarah... sejarah Melayu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!