Tuesday, March 19, 2013

Ganu dulu dan lening - transformasi Kuala Berang

They say "A Picture Worths A Thousand Words.."

Jom kita layan gambar2 nostalgia bandar Kuala Berang dulu... dan sekarang.. Gambar2 dulu2 akak salin dari sini dan sini.

LENING

hhmmm.. nok kabo.. nilah dia bandor KaleBrang.. hebat doh lening..


semer ada.. dulu KFC takdok.. lening ada doh.. pagi2 lagi congok doh orang tunggu.. sapa ke malang ye buke.. orang rama macang... keda-keda lain gitu gok.. rama sokmo orang gi... wakpade nok royat rama nye orang dok kobrang lening..
 
lening.. kejak-kejak ada je bangunang baru naik cokoh.. takdok doh bangunan lama... 


DULU

Tahun 1950 an dulu..  ada bas suter je (suter = sebutir = sebuah).. oghang gi maghi jalang kaki je.. ooii mahal gambo ni weh.. bukan senang nok caghi gambo dulu2..  mujo ada oghang sipang .. leh gok tupang tengok..

 

ni gamoknya gambo tahun 1980 an kot.. ada muto ada kete tu..


 ni gambo pasor lama dulu.. wak kat tepi sungai teganung.. akak dang la masa tu.. masa tu akak sekoloh rendoh..memang gining ah keadaan ye masa tu..


ni gambo deretan kedai lama kat stesen bas..akak dang la jugok gi maghi kat kedai-kedai nih.. tahun 1980 an la nih..



Refleksi:
Betapa pentingnya kita menyimpan gambar2 catatan sejarah buat generasi akan datang supaya mereka lebih menghargai apa yang mereka ada pada hari ini..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!