Friday, October 3, 2014

Apa dah jadi dengan China? Atas nama pembangunan...

Kebetulan akak ada tengok dokumentari pasal negara china dan mongolia. Reporters ni buat perbandingan belia dan budaya antara negara china dan mongolia.

Memang ternyata sekali pembangunan pesat dan arus kemodenan telah menghakis sedikit sebanyak budaya dan tradisi masyarakat.. ditunjukkan juga kisah kehidupan golongan hippies.. punk.. seriau gak akak tengok.. bukannya apa.. tengok ladies pun sekarang ni ngalahkan lelaki.. dasat la ngan keberanian mereka nih..

Sebenarnya semua negara kot mengalami pertembungan budaya masyarakat dan tuntutan kehidupan metropolitan.. negara jepun pun.. dulu wanitanya pakai kimono.. skrg ni ada yg jadi ahli tinju..

Pendek kata memang pembangunan akan turut menghakis budaya masyarakat setempat...

Banyak lagi sebenarnya akak nak huraikan tapi skrg ni dah ngantuk gilessss.. baru lepas abih bungkus tapai pulut tadi... ngan mak ngan adik sekali.. yelah... hari ahad ni dah raya haji kan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!