Thursday, December 12, 2013

Ketidaksuburan - Sukar Hamil. Apa puncanya?

errr.. topik sensitip lagi.. khas bagi pasangan yang lama kawin tapi belum dikurniakan anak.. akak ada entry sebelum ni..

infertility


Sebenarnya apa puncanya ketidaksuburan ye?
 
Ada banyak faktor.. jom tengok kat bawah ni





Seringkali bila dah lama kawin tapi belum ada tanda-tanda isteri mengandung, kebiasaannya isterilah yang dikatakan sebagai punca berkemungkinan ada masalah.. namun kalau dilihat dari carta di atas, suami dan isteri masing-masing menyumbang 30% punca ketidaksuburan. 


Cuma disebabkan yelah, wanita yang kena mengandung kan.. jadinya kita ni manusia biasa.. lebih mudah mengalih pandangan kepada wanita kan.. sebab tulah wanita lebih sensitip.. sebab ramai yang memandang kan kan.. memang sedih.. tensheng.. geram.. nak marah.. semuanya ada kan.. sabo sabo..




Bagi wanita, faktor utama ketidaksuburan berpunca dari masalah ovulasi dan hal ehwal yang berkaitan rahim wanita itu sendiri.. termasuklah tiub fallapian dan sebagainya..

Tentang ovulasi pulak, setiap wanita kena ambik tahu bila anggaran ovulasi ni.. kenapa kena amik tahu? err.. dik.. canner nak pegnen kalau tak dapat agak bila ovulasi berlaku? time-time dekat ovulasi ni lah kena ehem-ehem.. tuttt.. (kena censor) hahaha.. kebarangkalian nak pregnant tinggi masa ovulasi ni.. kalau tak nak pregnant elakkan time dekat ovulasi ni.. 

tak tau bila ovulasi berlaku? boleh check kat sini.. pastu dengan maklumat period cycle tu boleh anggar bila ovulasi boleh berlaku.




kena ambik tau ye.. kena tau cycle period tu camana.. kalau cycle tak regular kena bagi regular dulu.. pulak dah.. yelah.. kena perbaiki mana-mana yang ada kelemahan tu dulu kan..

Di bawah ni sedikit huraian mengenai punca ketidaksuburan. Credit


JADI bagaimana cara untuk menambahbaik faktor-faktor di atas supaya berpeluang meningkatkan kesuburan suami dan isteri?

Carian akak melalui google mendapati: (dalam aspek pemakanan suplemen)


1.  Vitamin C dan B membantu kesuburan ISTERI










 2.  Multivitamin - Vitamin A, C, E dan Zinc membantu kesuburan ISTERI




3.  Vitamin C membantu kesuburan ISTERI


3.  Vitamin E dan Zinc membantu kesuburan SUAMI



Jadi adik-adik sekelian,  ambil cakna pemakanan suplemen kesihatan ni ye.

Nak ambik suplemen apa ye kak? Dah tentu akak cadangkan suplemen shaklee. 


Kenapa shaklee? sebab, sebab, dan sebab akak pengedar yang sah shaklee.. yes, promo tuh..

 Mulakan hari dengan suplemen kesihatan shaklee yang diyakini ramai. Semoga dengan izin Allah, melalui usaha ini isteri berjaya hamil.



Apa pun, kita hanya berusaha. Allah yang menentukan. Berdoa dan bertawakkal sepenuhnya kepada Allah. Semoga Allah memperkenankan doa semua bakal-bakal ibu. Amin.

 Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai produk suplemen set kesuburan shaklee, sila sms/whatsapp akak - 019 9695787.


oh waitt.. akak ada cabaran nak bagi kat mama-to-be and papa-to-be




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!