Tuesday, December 17, 2013

Kepada Semua Bakal Pengantin - Mesti Baca!

Terlebih dulu akak nak ucapkan tahniah sebab korang yang baca ni adalah bakal pengantin yang akan melangsungkan perkahwinan tak lama lagi.


Ada beberapa nasihat yang akak baca kat blog dan akak share kan kat sini (kredit, kredit)

  • Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.
  • Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama. 
  • Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.
  • Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yang ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.
  • Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.
  • Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga. 
  • Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin
  • Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai. 
  • Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan jam sehari. 
  • Elakkan minum minuman keras dan merokok. 
  • Elakkan dari selalu terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri kulit akan gelap dan tidak berseri pada hari perkahwinan. 
  • Amalkan makan herba/jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.
  • Jangan makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit. 
     

Selain dari tu, ada jugak nasihat pasal nutrisi kerana baik pengantin lelaki atau pengantin wanita, mereka tetap memerlukan suplemen ataupun vitamin sebagai makanan tambahan untuk menampung keperluan badan.



 Pendek kata ada pelbagai bentuk nasihat yang merangkumi segenap aspek kehidupan yang bakal menanti pasangan suami isteri nanti. Kebanyakan nasihat adalah seperti ni.. (kredit)
 
 
 
Tapi ada jugak nasihat yang macam ni tau.. (kredit)


cuba baca sekali lagi nasihat yg last ni..  dalam erti kata lain, nasihat tu ialah supaya jangan mengandung awal dan dapat anak awal..supaya dapat menikmati kehidupan bersama pasangan dengan lebih lama lagi sebelum ada anak..


hmmm.. macamana korang semua? setuju ngan nasihat tu? Mungkin la kan.. macam akak dulu.. kononnya nak enjoy la 2 orang dulu.. konon kami kata lepas 2 tahun baru nak dapat baby.. sudahnya nah ko... Allah kasi lepas 5 tahun. tu pun selepas berusaha berikhtiar sebaik mungkin dah.. itu kira nasib baik la Allah bagi jugak kan.. kalau Allah tak bagi terus? ...

Jadi, belajar dari pengalaman orang lain.. yang mana yang elok jadikan teladan ye..
 
Bagi yang baru kawin setahun, kalau belum dikurniakan anak tu kira oklah lagi kan.. tapi kalau dah kawin 2 tahun, 3, 5 tahun masih belum ada anak makanya nanti dikatakan bermasalah.. mulalah nak kena belajar skema jawapan untuk menjawab soalan-soalan cepumas..
 
so mulalah berusaha pelbagai cara nakkan baby kan.. padahal sebelum tu kata tak nak kan..
 
 
 
Jadinya adik-adik sekelian, bagi semua bakal pengantin, akak nasihatkan

  • berniat ikhlas untuk bersama pasangan. Jika ditakdirkan hamil di awal perkawinan, terima dengan gembira. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.
Ingat, ramai lagi kat luar sana yang susah dapat anak walaupun dah berbelas tahun kawin.



Jangan biarkan ianya berlaku kepada korang.




Sekiranya adik-adik sudah bersedia untuk menjadi ibu dan ayah, periksa tahap kesihatan korang, terutamanya wanita.

Sebagai permulaan, akak sarankan korang start amalkan pemakanan suplemen tambahan seperti suplemen shaklee. Kenapa shaklee? Kenapa kena ambik suplemen?
 
Kepada semua bakal pengantin lelaki dan wanita, mulakan pengambilan suplemen Set Lelaki dan Set Wanita untuk persediaan kesihatan yang terbaik demi rumahtangga kalian.

So


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!