Wednesday, October 6, 2010

walaupun bayinya hanya hidup untuk 7 hari

pagi tadi berkesempatan berbual dengan su rakan sekerja.. kebetulan su menghantar rakan pulang ke rumah yang mana secara kebetulannya pulak terletak di sebelah rumahku..

punyala lama x jumpa, so punya la lama sembang..

rupanya su ada anak baru.. tapi dah meninggal.. cuma 7 hari je melihat dunia.. dan lahirnya pula pada usia 6 bulan.. cukup sedih mendengar cerita su.. tapi su memang tabah, beliau reda kerana beliau tahu apa yang diberikan oleh Allah pada setiap hambaNya adalah yang terbaik.. setiap manusia akan diduga.. dan dugaan datang bermacam2 tak sama anara satu dengan yang lain.. dugaan tu pulak tak lain tak bukan tujuannya adalah untuk meningkatkan kekuatan iman kita... kita hanya redha dengan ketentuan Tuhan..

Seperti kata su, dalam melihat kepada dugaan yang dihadapi seharusnya kita melihat ke sekeliling.. tengok jugak dugaan orang lain.. ada lagi yang lebih hebat dugaannya daripada kita.. dan itu akan membuatkan kita sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada.

walaupun betapa runsing dan betapa dukacitanya kita apabila berhadapan dengan situasi yang tidak disukai, itu semua hanyalah ujian untuk mendekatkan diri kepadaNya.. macam aku ni,.. dah letih dah dok asyik buat program yang padaku amatlah memeningkan kepala.. dan selalu gak menangis bila program tak jadi.. tapi itulah... kita hanyalah hambaNya yang mencari ilmu hanya sedikit .. umpama setitik air di dalam lautan... namun, pasrah dengan kekurangan diri dan redha dengan ketentuan Tuhan dan yakin akan rahmat Tuhan yang pasti datang.. membuatkan aku lebih dekat denganNya.. tiada jua tempat mengadu selain Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!