Thursday, June 25, 2015

Storan data... Thumbdrive... macam macam rupa dan bentuk..

macam-macam rupa dan bentuk thumbdrive kan...

dulu harga thumbdrive kemain lagi mahal.. akak masih ingat lagi.. nak beli 500MB pun time tu dah tiga hingga empat ratus.. lepas tu bila 1 Terabait storan dah ada masa tu harga dah jauh lebih murah la..

akak sendiri pun ada 5 thumbdrives dan 4 pocket drives... ha.. tak caya? percayalah.. hehe..

sekarang ning akak lebih suka simpan kat awan je.. on the cloud... hehe.. ada simpan kat google drive.. kat dropbox.. yang free... hehe..

sementelah lagi selepas banjir besar yang melanda baru-baru ni memang satu peringatan bagi kita.. kena pikir jugak bagaimana nak selamatkan data kan.. data ni memang sangatttt penting.. sebab dengan data la kita boleh buat analisis.. buat kesimpulan tentang sesuatu perkara... boleh buat ramalan.. banyak boleh buat...

yang penting kena ada data.. dan data pulak kena simpan kat tempat selamat... sekurang-kurangnya selamat dari kejadian alam yang tidak diingini..

jom sama-sama ambik cakna..

tapi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!