Thursday, January 9, 2014

Sapa yang ada penyakit keputihan sukar hamil?


Masa sembang dengan rakan sekerja, terkeluar la citer pasal kakak rakan ni yang pergi berubat dengan bidan ni. citer punye citer sampaila ke isu keputihan.. hah.. memang la perempuan kan.. kami kalu citer mesti melibatkan semua aspek.. complete package gituh..hihikk.

kata bidan, kalu ada keputihan mungkin ada kesukaran untuk hamil. sebab? sebab keputihan ni bakteria dan bakteria ni makan benih. ooooo.... itu penerangan dari seorang bidan..

jom kita tengok penerangan saintifik lak.. sumber di bawah diperolehi dari Berita Harian, melalui temubual dengan Dr Suhaimi Isa, Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Pantai, Ampang

Kata Dr, keputihan yang selalunya berupa lendir kekuningan berpunca dari kuman dan ianya mungkin menjadikan saluran fallopian tersumbat. Kalu saluran fallopian tersumbat makanya macamana benih nak masuk kan.. so logik la bidan tu cakap..

Keputihan atau lelehan lendir ada dalam dua cara iaitu keputihan fisiologi dan patologi. Keputihan fisiologi atau yang normal bersifat keputihan atau jernih, namun ada kala ia kekuningan kerana jangkitan kuman. 

 


Keputihan patologi pula disebabkan bakteria, kulat atau organisma lain. Ia amat mengganggu seperti masalah gatal yang serius, berbau, lelehan berwarna kekuningan selain sakit di bahagian bawah perut. Ujian ke atas keputihan itu lazimnya menunjukkan kehadiran mikro organisme atau kuman. Pemakanan tidak menyebabkan keputihan berlebihan atau berkurangan. Mengenai kaitan dengan kemandulan pula, mungkin ada benarnya jika bakteria ini dapat memasuki pelvis yang mana saluran ‘falopian’ dijangkiti kuman dan tersumbat.

Kata Dr lagi, mereka yang mempunyai masalah keputihan bermasalah pada permukaan pintu atau pangkal rahim. Ini disebabkan pintu rahim luka dan menyebabkan lelehan lendir terhasil. Selain itu, ada segolongan wanita mempunyai tabiat mencuci jauh ke dalam vagina dengan sabun cucian khas. Tabiat itu tidak baik kerana ia menggalakkan lebih banyak bakteria atau organisma lain untuk hidup dalam vagina. 

Ada kuman ‘lactobacilli’ dalam vagina yang menghasilkan asid tinggi. Keadaan ‘asidik’ atau kehadiran asid yang tinggi dalam vagina menyukarkan kuman hidup. Namun, perbuatan mencuci sehingga jauh ke dalam vagina boleh membunuh kuman-kuman ‘lactobacvilli’ yang baik ini.

Dr mencadangkan agar berjumpa pakar perbidanan dan sakit puan untuk pemeriksaan pintu atau pangkal rahim. Juga lakukan pemeriksaan calitan Pap Smear bagi mengambil contoh keputihan untuk kajian di makmal yang akan memperincikan jenis kuman serta bagaimana untuk diubati. Puncanya biasanya daripada ‘candidiasis’, ‘vaginosis bacterial’ atau ‘trikomoniasis’.

Tapi
 
kalau tak sanggup pergi jumpa doktor, dicadangkan untuk mencuba pemakanan suplemen shaklee yang telah terbukti membantu menyelesaikan masalah keputihan ni.


Cubalah shaklee Alfalfa. Banyak testimoni yang boleh didapati di web seperti di sini, sini mengenai kesan alfalfa dalam membantu menyelesaikan masalah keputihan.

 
 
 

Kenapa shaklee? Produk shaklee semuanya berasaskan alam semulajadi. natural. Jadi dicadangkan kepada semua wanita yang mengalami masalah keputihan agar cuba menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan keadah alami.. menggunaan bahan2 semulajadi gitu. untuk keselamatan dan kesihatan kan.


 TAK CUBA TAK TAHU. Cubalah.. 

nak tahu harga? klik sini atau hubungi akak.

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!