Saturday, October 22, 2011

nak anak angkat?

ramai rakan2 dan sedara-mara sedia maklum yg anak aku sorang je.. dah besar dah pun.. so, rentetan dari itu, bermcm2 pertanyaan yg aku terima..

1. Sorang je ke? Tak nak tambah dah ke? Tak kesian ke kat anak, sorang je? Ni kena tambah lagi nih.. mcm2 lagi lah yg sewaktu dgn soalan ni

JAWAPAN: NI SOALAN YG BOLEH DIKATEGORIKAN SEBAGAI SOALAN BODOH. Nasib le aku ada anak sorang.. kalau aku tak ada anak langsung? Itu kan TUHAN PUNYA KUASA! BERSYUKUR lah dgn apa yg ada.. ada lagi org lain yg 20 tahun kawin x dpt anak lagi. Usahkan nak dapat anak, ada lagi yg sampai umur 50 tahun pun masih lagi tak kawin. Sebab apa? Takkan sebab diaorg tak nak kawin.. mestilah sebab ALLAH YANG LEBIH MENGETAHUI.

2. Nak anak angkat tak?

JAWAPAN: NAK sekiranya..
(a) bayi baru lahir yang
- ada ibu bapa yg sah, atau
- yatim piatu
- lelaki (sbb dah ada anak pompuan)

Minggu lepas, ada yg tanya nak tak anak angkat sbb ada mak yg SANGGUP bagi. kenapa aku tanya.. sebab anak yg sebelumnya baru umur 8 bulan.. hmmmm....


Memang ramai yg nak pelihara anak angkat atas alasan yang SATU.. golongan ni mempunyai KASIH SAYANG yang lebih.

Jadi, kepada golongan yg suka buang anak tepi jalan, tepi longkang, dalam pam tandas, dalam lubang najis, dalam tong sampah dan mcm2 lagi..dicadangkan:
1) KORANG KAWIN LAH DULU SEBELUM AMBIK KEPUTUSAN BUAT ANAK
2) BILA DAPAT TAHU MENGANDUNG, CARILAH ORNG YG SANGGUP NAK PELIHARA ANAK TU

Tak ramai yg sanggup pelihara anak yg tak saf taraf (anak hasil zina dan sbgnya) sebab terlalu hebat dugaan emosi yang akan ditanggung oleh anak ini nanti..

PIKIR DULU SEBELUM BUANG!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!