Thursday, March 19, 2015

GST-apa kenapa bagaimana... seribu satu persoalan..

Bercakap padal gst ni akak pun sebenarnya tak berani nak cakap lebih lebih sebab tak betapa arif lagi ilmu berkenaan gst dan ilmu percukaian nih.. memang bukan orang ekonomi lah...

Cumanya satu je yg akak paksakan diri untuk percaya. Bila dah dilaksanakan gst ni makanya harga barang akan turun disebabkan cukai dikenakan adalah 6% je.. berbanding 10% sebelum ni. Ye kan. Maksudnya harga barangan akan jadi lebih murah.

Jadinya dimaklumkan yg gst akan dilaksanakan pada 1 April nanti.

Masalahnya, sekarang baru pertengahan bulan 3.. dan harga barangan dah mula naik dah.. beli topup pun dah naik harga.. tambang pun dah naik.. tepung jagung pun dah naik.. keropok lekor pun dah naik harga..

Aikk. Kata bila dah gst harga makin murah.. tapi kenapa sebaliknya yang berlaku? Rakyat dah keliru sekarang ni..

Dan sebagai rakyat, tiada apa yg boleh dilakukan.. selain menerima sahaja apa yang digariskan dan diperintahkan... hmm... cuma sekiranya ada unsur-unsur penindasan ke atas rakyat... percayalah.. rakyat akan bangkit dengan semangat kekitaan yang berani menolak penindasan srkiranya ada..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!