Sunday, May 29, 2011

panggilan hajj

semua orang islam yg waras sentiasa mempunyai keinginan untuk menunaikan haji sbg melengkapkan tanggungjawb sbg seorg muslim. ada ayg hidupnya miskin tapi dah Allah menjemput ke rumahNya maka pergilah dia. ada yg kaya raya dah round 1 dunia tapi ke Mekah menunaikan haji belum lagi dilakukan. sebabnya Allah belum panggil dan belum bukak hati mereka2 nih. ada yg dah daftar haji lama dah tapi asyik tertangguh je nak gi haji. maksudnya belum sampai waktunya lagi, Allah mungkin mahukan mereka2 ni setelkan beberapa perkara lain terlebih dulu.

jadinya mana2 yg ada hal lain yg belum selesai contohnya rasa bersalah sesama manusia, hutang yg belum di selesaikan, makanya perlulah diselesaikan. perlu ingat tu. manalah tahu kalau kita dah sakitkan hati orang tapi kita ni degil dan ego dengan diri kita, perlu lah muhasabah diri.

yelah, semua org mengharapkan haji yg mabrur yg mana setiap dosa terhapus. ada byk kisah pengajaran psl ibadah haji dan aku jugak berpesan kpd diriku sendiri supaya sentiasa muhasabah dirike arah kebaikan, bukan hanya masa nak laksanakan ibadah haji je.

hanya org2 yg mengalaminya je yg faham luahan aku ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!