Monday, September 20, 2010

kisah raya 2: geram bila tetamu....

aku cukup geram bila tetamu datang umah..

1- dan anak2nya lak dtg umah orng macam dtg taman permainan..pastu x reti nak ajar anak2 dok diam.. boleh lak lari sana sini sampai rumah orang dah jadi macam rumah dia.. masuk bilik org suka2 hati tok nenek je..mak bapak lak buat dek je.. eiii terbakar betul hati.. kok ye pun, ajar la anak2 diam sket ke.. ni x de langsung nak tegur anak2.. sampai jatuh frame gambo pun masih leh diam. je.. aku lak yg naik rimas..

2- ajar anak2 mintak duit raya.. siap bisik2 lagi.. ni memang mak ayah yg memang lebih sudu dari kuah.. dia lak yg seronok lebih sebab nanti leh paw duit anak2.. meriah collection tuh..

3- datang rumah waktu tengahari.. waktu orang sibuk2 dok kat dapur nak masak.. dah lah x tepon.. tepon lah dulu kok ye pun ko nak datang.. boleh la gak masak lebih ke.. ni tak.. main terjah je.. dalam Islam pun tak digalakkan bertandang waktu tengahari.. alasan yg munasabah ialah bimbang tuan rumah tak ada makanan nak di offer.. yg ada pun cukup2 untuk family tuan rumah.. dah kasi kat tetamu abih tu yg kat rumah nak makan apa? aku punya prinsip, nak kasi kat org lain, pastikan anak kita cukup keperluannya dulu..

memanglah melayan tetamu mendapat pahala dan berkat.. aku memang suka pun tetamu datang rumah.. merapatkan silatulrahim.. tapi aku memang x suka kalau ada tetamu yg jenis ambil kesempatan nih.. ingat, lain kali nak datang tepon dulu.. especially kalau korang datang ramai2.. kalu time raya boleh lah faham,, kalau hari2 biasa tu ... cuba2 lah faham..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!