Friday, November 7, 2008

panduan bagus disiplinkan anak

aku berkesempatan bersembang ngan sorang lawyer.. dalam byk2 bab citer, ada 1 yg aku betul2 tertarik.

kata lawyer ni, masa dia sekolah dulu, dia tak dibenarkan main lepas balik sekolah. balik sekolah dia kena buat keje sekolah, pastu pegi sekolah agama.. malam no tv. belajar pastu tido. begitulah rutin sehariannya. tengok tv hujung minggu je.

so sampai skrg pun dia memang tak minat tengok tv. dia suka membaca. walaupun rutin hidup nampak mcm dikawal ketat, tapi LOOK AT WHAT SHE HAS BECOME.

aku ada baca buku Dr Shukri pasal panduan mendidik anak.. pun sama. kata Dr Shukri, 'first thing to do is - NO Television!'.. camner nak buat eh

1 comment:

  1. Susah sikit nak buat sebab sekarang ni kalau tak beli tv pun dah ada tv online. My father in-law beli tv tapi dia kerat wayar tv tu bila anak tak score exam. My hubby pula letak tv dalam bilik kerja dia. Geram jg sebab saya fanatic fan Korean & Japanese Drama. My father benarkan anak-anak tengok apa saja kat tv (kategori U sj) tapi utk 2 jam sehari. So saya habiskan 2 jam tu dengan tonton drama cina dari kul 6ptg-8mlm. Hehe.

    The point is bukan salah tv. Paksaan tak membawa bahagia. Cara terbaik ialah dengan buat jadual.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!