Tuesday, July 17, 2018

Pemakanan dan suplemen penting bagi pesakit tiroid

Bagi pesakit hypotiroid, amatlah penting untuk menjaga pemakanan dan mengambil suplemen bagi mengekalkan kesihatan tubuh badan. Tak dinafikan, bagi pesakit hypotiroid yang perlu mengambil hormon tiroksin sintetik (synthroid), tahap kesihatan kadang-kadang berada pada paras tidak stabil. Jadi, pesakit perlu sentiasa melakukan pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk mengetahui paras kandungan kalsium, T4 dan sebagainya.

Kandungan hormon dalam badan yang tidak stabil tentunya akan mempengaruhi keadaan emosi dan kesihatan kita. Melalui pembacaan, saya dapati bahawa:

1) resveratrol dapat menormalkan hormon tiroksin dalam badan (sumber,(2016)) 

2) resveratrol dapat membantu mengatasi keadaan kekurangan hormon tiroksin yang sangat berkaitrapat dengan kemurungan dan masalah daya ingatan (Frontiers Endocrinology, 2016).


APA ITU RESVERATROL

Resveratrol adalah sejenis anti oksida yang bertindak sebagai ‘sistem imunisasi’ untuk memelihara sel-sel daripada jangkitan virus dan bakteria. Resveratrol boleh didapati pada tumbuhan, buah-buahan, bijian dan kekacang, manakala kulit anggur merah mengandungi konsentrasi yang paling tinggi.  


DI MANA BOLEH DAPATKAN SUPLEMEN BERASASKAN RESVERATROL INI?

Jawapannya ialah VIVIX dari ShakleeVivix Shaklee mengandungi resveratrol yang diperolehi dari anggur muscadine sebagai bahan asas.

Image result for vivix shakleeImage result for muscadine grapes

Kehebatan anggur muscadine adalah disebabkan kandungan resveratrol yang tinggi dan mampu melawan radikal bebas. Tahap antioksidan anggur muscadine ini sangat tinggi (sumber). Oleh yang demikian Vivix kaya dengan antioksidan yang boleh menghalang malah mampu memperbaiki kerosakan sel. Vivix dihasilkan setelah penyelidikan selama bertahun-tahun oleh Shaklee Corporation. Setakat ini, hanya Vivix yang mengandungi gabungan kedua-dua resveratrol dan phytonutrient yang merupakan ciri-ciri antioksida yang terhebat dari anggur muscadine (Sumber).


Apakah Antioksidan dan Kepentingannya
Antioksidan adalah bahan kimia yang berinteraksi dengan dan meneutralkan radikal bebas, sekali gus menghalang mereka daripada menyebabkan kerosakan. Antioksidan juga dikenali sebagai “pembunuh radikal bebas.”
Badan membuat beberapa antioksidan yang disebut sebagai antioksidan dalaman. Walau bagaimanapun, badan juga bergantung kepada sumber luaran, terutamanya diet, untuk mendapatkan antioksidan luaran yang diperlukan.
Antioksidan luaran biasanya dipanggil antioksidan pemakanan. Buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin adalah sumber yang kaya antioksidan pemakanan. Beberapa antioksidan pemakanan juga disediakan sebagai makanan tambahan atau suplemen.

Apa yang kita makan itulah kita...


Health quote - You are what you eat www.rawforbeauty.com

Jadi, dah tahu kenapa kita perlukan antioksidan? Buatlah pilihan yang terbaik untuk diri sendiri.



Dapatkan Vivix untuk meningkatkan tahap kesihatan kita dan menikmati kehidupan dengan lebih baik.



Hubungi saya untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang harga dan produk Vivix ini. 

Semoga ini akan menjadi titik permulaan bagi kita memanjangkan ukhwah di samping sama-sama mendapat manfaat dari perkongsian pengetahuan.



http://www.wasap.my/60199695787








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!