Tuesday, July 17, 2018

Keradangan (Inflammation) dan Sakit Sendi

Sakit sendi berkait rapat dengan keradangan yang berlaku di antara sendi tulang jari. Keadaan ini boleh menyebabkan bengkak, kemerahan dan ketidakselesaan pada jari tangan apabila disentuh (sumber).

Image result for joint pain in fingers

Sendi berfungsi untuk melicinkan pergerakan di antara pertemuan dua tulang. Sendi- sendi anda ada di bahagian bahu, pergelangan tangan, punggung, lulut, buku lali, dan jari kaki dan tangan. Penyakit sendi boleh terjadi kepada semua umur dan jantina. Biasanya apabila anda merasa sakit sendi ianya bukanlah bermakna anda mempunyai kerosakan terhadap sendi dan tulang. Kebanyakan sakit sendi berpunca dari lapisan kulit, otot, ligamen, sendi atau pangkal saraf.

Antara perkara yang boleh menyebabkan anda mengalami sakit sendi:

1. Melakukan aktiviti berat seperti mengangkat benda berat
2. Postur yang tidak elok, kecederaan atau pergerakan yang tidak betul dan menyebabkan terseliuh atau ligamen atau otot terkoyak
3. Obesiti
4. kecacatan anggota
5. Kecederaan disebabkan kemalangan atau bersukan
6. Sakit sendi athritis
7. sakit dari pangkal saraf (seperti saraf terhimpit)
8. Penyakit tulang
9. Jangkitan kuman
10. Penyakit kronik
11. Ubat-ubatan


Pakar mencadangkan pesakit untuk menukar tabiat pemakanan. Bagi pengambilan suplemen, kajian saintifik telah membuktikan bahawa kewujudan unsur GLUCOSAMINE dan CHONDROITIN SULFATE adalah penting dalam membantu kesihatan pesakit.  

SUPLEMEN YANG DIPERLUKAN

Inilah dia suplemen yang kita pesakit sendi perlukan. Advanced Joint Health Tablet dari Shaklee yang mengandungi glucosamine. Glucosamine selalu disyorkan untuk diambil oleh para doktor kepada pesakit sendi dan lutut.

Image result for AJHT shaklee


  • Teringat masa menunggu giliran masuk ke bilik doktor kat klinik harian tempohari. Ada makcik tu dalam 60-an umurnya duduk atas kerusi roda. Sebab dah duduk dekat, jadi kami bersembanglah. Bila tahu makcik ni sakit lutut, akak pun bagitau makcik ni yang akak pun kadang-kadang lutut ada bunyi jugak.. kata makcik tu jangan dibiarkan. Kalau biar lama-lama jadi macam makcik ni ha... Siap makcik tu ingatkan akak, "JANGAN LUPA AMBIK GLUCOSAMINE".. terkejut la kejap... sebab makcik tu siap pandai sebut lagi... sebut dengan betul lak tu...

Bagi pesakit arthritis, adalah sangat dicadangkan pengambilan Vivix secara tetap. Vivix memberikan kesan anti-radang yang sangat baik melalui unsur resveratrol yang menghalang sel dari keradangan.

Image result for vivix + anti inflamm


Untuk mendapatkan suplemen ni, sila hubungi saya di 019-9695787 atau klik whatsapp saya.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!