Monday, January 28, 2008

Nasib anak tunggal

semalam aku sebak sungguh...

anakku cerita, 'mami, tadi ustazah tanya siapa kat sini tak ada adik beradik, tak ada abang kakak, tak ada adik, tak ada saudara kat sini? Adik pun angkat tangan.. mami nak tahu tak? adik sorang je yang angkat tangan. Orang lain tak angkat..sebab ada adik, ada abang..semua orang tengok adik.. ada kawan adik sorak kat adik, dia kata Durra tak ada adik beradik, kita ada..' aku lihat matanya berkaca, airmatanya mengalir.. sebak sungguh hatiku masa tu. Rupanya budak pun faham.. aku terus peluk anakku. Aku pun sedih.

Sambungnya lagi, 'lepas tu ustazah tanya nak adik tak? adik jawab tak nak..' Tapi aku dapat bayangkan bagaimana perasaan anakku masa dalam kelas..

Cuma aku bagitau, 'sesetengah orang kat dunia ni memang ada yang sorang-sorang, ada yang ada adik , ada kakak .. ada yang tak ada. Tapi Durra ada mama, ada papa kan.. ada Adam (anak saudaraku)..' Durra diam.. lepas tu dia menjawab, 'mami kalau kita dapat adik, dapat adik kembar best jugak kan.. dapat 2 orang'.. aduh..kaget aku kejap..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saya Bukanlah Doktor

Walaupun kita bukan doktor, tapi kita semua kena pentingkan kesihatan diri sendiri. Cari maklumat untuk bantu meningkatkan kesihatan diri.

Jadi kalau tahu ada sesuatu yang tak kena dengan kesihatan diri sendiri, jangan diam je. Berbuat sesuatu sebelum terlewat.

Sayangi Diri!